ANALIZA COMPORTAMENTULUI CONSUMATORULUI

Comportamentul consumatorului – totalitatea atitudinilor, actelor, deciziilor acestuia privind utilizarea veniturilor sale pentru cumpararea de marfuri/servicii si pentru economii.

Asupra deciziei de cumparare a consumatorului pot influenta factori:

I. Cultural – e caracterizat prin cultura consumatorului:

Ø Subcultura – culturile secundare include persoane apartinind acelorasi nationalitati, religii, regiuni geografice. Multe din astfel de culturi reprezinta segmente importante de piata. Pentru satisfacerea nevoilor acestora marketerii elaboreaza produse si programe de mark specifice;

Ø Clasa sociala – orice societate umana se caracterizeaza printr-o statificare sociala. Aceasta imbraca uneori forma unui sort de casta. In care memebrii acestei caste sunt instruiti pentru a indepini anumite functii fara a-si mai putea schimba aparenta. In majoritatea cazurilor stratificarea se produce sub forma claselor sociale. Clase sociale – diviziuni relativ omogene si de durata ale unei societati ce sunt dispuse in ordine ierarhica si ai caror membri impartasesc acelasi comportament, valori, interese.

II. Factori sociali:

ü Grupurile de referinta – toate grupurile ce au o influenta directa sau indirecta asupra atitudinilor sau comportamentului unei persoane:

§ Grupuri primare – prieteni, colegi, vecini;

§ Grupuri secundare – religioase, sindicale, profesionale;

§ Grupuri de aspiratie;

§ Grupuri disociativi – valorile si comporamentele lor sunt respinse de alti indivizi.

ü Familia – viata unui consumator include 2 familii. Persoana dobindeste o anumita orientare catre cultura, economia, politica. Cea mai mare influenta asupra comportamentului o are familia 2.

ü Rolul si statutul lor – pe durata vietii o persoana ia parte la activitatea unor grupuri: familii, cluburi, organizatii. Pozitia persoanei in fiecare din aceste grupuri se de fineste prin rolul si statutul sau. Ea alege productia in corespundere cu acesti factori.

III. Factori personali – include viata si etapele de viata pe care o parcurge individul. Depinde de ocupatie, factori economici, stilul de viata, personalitatea si parerea despre sine;

IV. Factorul psihologic – este caracterizat prin motivatie, perceptie, invatare, conceptie, atitudine. O persoana manifesta la un moment dat o serie de nevoi unele dintre acestea sunt: biologice si psihologice.

No comments:

Post a Comment