DOMENIILE SI SPECIALIZARILE MARKETINGULUI

Domeniile marketingului:

I. Sfera activitatilor lucrative – marketing orientat spre profit:

1. Profilul activitatii economice:

§ marketingul mijloacelor de productie(industrial) – se refera la productia si circulatia bunurilor materiale destinate consumului productiv;

§ marketingul bunurilor de consum(comercial) – include activitati de productie si circulatie a bunurilor materiale destinate pentru populatie;

§ marketingul agricol;

§ marketingul serviciilor economice(turistic, bancar, transportului).

2. Criteriul teritorial – are in vedere piata carei i se adreseaza:

· Interna – marketing intern;

· Externa – marketing international.

3. Dupa nivelul de organizare economica:

o Macromarketing – este utilizat de societate la nivelul intregii economii nationale prin formele sale specifice de organizare sau de orientare a activitatii economice diferite de la o tara la alta;

o Micromarketing – priveste activitatea fiecarei intreprinderi in parte in confruntarea sa cu piata, cu mediul economico-social.

II. Sfera activitatilor nelucrative – marketing nonprofit:

1) Dupa gradul de tangibilitate:

§ Organizarii – fundatii, universitati, institutii religioase, guverne;

§ Oameni – candidati politici, voluntari, misionari;

§ Locul – zone de resurse si centre industriale;

§ Idei – planificarea familiei, patriotismul, ecologie;

§ Bunuri – timbre postale, reviste profesionale, brosuri de informare consumatorilor;

§ Servicii – medicale, de educatie.

2) Dupa structura organizatorica:

· Institutii de stat – servicii postale, armata etc;

· Institutii private – spitale si cabinete medicale;

· Institutii cooperatiste – cooperativa de consum, asociatii comerciale.

3) Dupa obiectivele generale urmarite:

o Servicii de sanatate – clinici medicale;

o Servicii educationale – biblioteci, scoli, universitati;

o Servicii de asistenta sociala – centre pentru someri.


No comments:

Post a Comment