PIATA INTREPRINDERII SI PIATA PRODUSULUI

Piata – spatiu economico-geografic unde are loc confruntarea dintre D si S in rezultatul careia se incheie o tranzactie de vinzarea-cumparare.

Deosebim notiuni de piata:

Ø Piata totala;

Ø Piata intreprinderii;

Ø Piata produsului.

Pe piata totala actioneaza un numar mai mare sau mai mic de intreprinderi. Fiece # apare pe piata prin intermediul produselor sale pe care le ofera cumparatorilor.

Ansamblul relatiilor dintre D si S determinate de prezenta pe piata a tuturor producatorilor si a tututror cumparatorilor care sunt relatii de vinzare cumparare alcatuiesc piata totala.

Intreprinderea cu produsele ei se afla in una sau mai multe zone ale pietii totale satisfacind o parte din cererea cumparatorilor. Aceasta zona de piata este piata #.

Pe piata produselor ce apar in calitate de oferta de regula exita mai multe firme. Piata produselor este o sectiune a pietii totale in care se manifesta si se realizeaza S si D pe un anumit produs.

Piata produsului privita la nivlul # poate prezenta 2 situatii distincte:

I. :

Ø Cind oferta intreprinderii este formata dintr-un singur produs, piata # se confrunta cu piata produsului sau;

Ø In conditiile in care oferta e formata din mai multe produse, piata fiecarui produs apare ca parte componenta a pietii #.

II. La nivelul pietii totale, raporturile dintre piata produsului si piata # sunt:

ü Atunci cind # detine monopolul producerii si comercializarii unui produs, piata # = piata produsului;

ü Daca # detine monopolul producerii sau comercializarii mai multor produse, piata ei e alcatuita din suma pietilor produselor respective, piata fiecarui produs reprezinta o cota din piata # si o cota, dar mai mica din piata totala;

ü Daca mai multe # produc sau comercializeaza pe piata acelasi tip de produse, piata produsului e constituita din pietile mai multor #;

ü Daca # produc sau comercializeaza mai multe produse, atunci pe piata totala se intilnesc pietile #-rilor cu pietile produselor, fiecare dintre ele detinind o cota parte din cealalta.

Intre piata unui produs si pietile celorlalte produse pot aparea 3 categorii de relatii:

a) Relatii de asociere – 2 sau mai multe produse se asociaza in consum pentru satisfacerea unei anumite nevoi – piata dispozitivelor de ras si lamele;

b) Relatii de substituire – 2 sau mai multe produse se inlocuiesc reciproc in consm: piata incaltamintei de piele naturala si artificiala;

c) Relatii de indiferenta – pietile de 2 sau mai multe produse se gasesc in raporturi de indiferenta: hirtie si covoare.

Deosebim 2 cai de dezvoltare a pietii:

1) Extensiva – marim numarul consumatorilor prin atragerea celor potentiali;

2) Intensiva – gasirea noilor domenii de activitate, ↑ cantitativa sau valorica a cumparaturii medii efectuate de o persoana, marirea frecventei de cumparare.

Combinarea acestor 2 cai ne permite sa obtinem calea mixta de extindere a pietii produsului.


No comments:

Post a Comment