MACROMEDIUL DE MARKETING AL INTREPRINDERII

Macromediul consta in mari forte sociale care afecteaza intreg micromediul, stimulind sau frinind activitatea desfasurata de intreprindere. El este format din: mediul demografic, mediul economic, mediul natural, mediul tehnologic, mediul politic, mediul cultural.

Meidul demografic – este de o deosebita importanta pentru marketologi, deoacere aceasta implica oamenii, iar oamenii formeaza pietile. Aici sunt discutate caracteristici demografice ca:

1) Cresterea populatiei si densitatii – aceasta informatie ofera marketologilor indicatii despre cererea de anumite bunuri si servicii.

2) Schimbarea pe virste a populatiei – astfel #rile isi pot specializa productia pe anumite categorii de virste.

3) Cresterea numarului persoanelor cu studii – aceasta indica o anumita cerere de produse calitative, carti, reviste si calatorii.

4) Cresterea diversitatii.

Toate aceste atribute sunt utilizate de # in determinarea dimensiunilor pietei potentiale, in elaborarea estimarilor privind evolutia cererii de produse si servicii, in stabilirea celui mai potrivit mix pentru piata respectiva. Atributele demografice pot furniza indicii clare asupra structurii gamei de produse, asupra preturilor pe care consumatorii sunt dispusi sa le plateasca pentru aceste produse, asupra modalitatii optime de distribuire a lor si a celor mai potrivite actiuni promotionale.

Mediul economic cuprinde totalitatea factorilor din economie care influenteaza capaciatatea # de a concura in domeniul sau de activitate, dar si posibilitatea si disponibilitatea consumatorilor de a cumpara diverse bunuri si servicii. Intre factorii care influenteaza puterea de cumparare se numara veniturile curente, veniturile disponibile, preturile, tendinta spre economii sau consum si politica de credite.

Rata de crestere a economiei unei tari are un impact important asupra eforturilor de marketing ale unei intreprinderi – o rata inalta de crestere inseamna o economie puternica si prin urmare un potential de marketing ridicat. De asemenea cind, veniturile nominale depasesc rata inflatiei are loc o crestere a veniturilor reale si consumatorii isi pot procura cantitati sporite de de bunuri si servicii. In schimb o rata a somajului ridicata afecteaza activitatea multor intreprinderi deoarece populatia are tendinta sa renunte la bunurile cre nu sunt de stricta necesitate.

Mediu tehnologic are un rol important in atingerea scopurilor si obiectivelor propuse. Tehnologia poate determina modul de satisfacere a diferitelor trebuinte ale consumatorilor si influenteaza deciziile de marketing referitoare la noi produse si servicii, ambalare, promovare, distributie etc. Intreprinderile care nu se adapteaza la noile tehnologii isi pun in pericol existenta pe termen lung, pierzind clientela in favoarea concurentilor. In acelasi timp tehnologiile avansate necesita pregatirea atit a personalului dar si a consumatorilor care nu sunt intotdeauna receptivi. Tehnologiile noi fiind costisitoare de obiecei, provocarea consta in a realiza productie de masa si desfacere maxima cit mai eficienta.

Mediul politic este format de structurile sociale ale societatii, fortele politice ce actioneaza si de raporturile stabilite intre acestea. Toate acestea determina un climat politic stabil sau mai putin stabil cu influente directe asupra mediului de afaceri dintro tara, ca si gradul de interventie a statului in economie si atitudinea generala a administratiei fata de viata economica a societatii.

Mediul cultural include institutiile si factorii care definesc o societate, conferindu-I un sistem propriu de valori, de traditii, norme si obiceiuri ce genereaza un anumit comportament etic, moral si cultural pentru toti membrii sai. Toti acesti factori influentind comportamentul de consum si de cumparare al consumatorilor, devine evident pentru marketeri necesitatea monitorizarii meidului cultural, urmarirea tendintelor si schimbarilor survenite de la o generatie la alta.

Mediul natural face parte din cadrul general in care o intreprindere isi desfasoara activitatea, exercitind asupra acesteia unele constringeri sau oferindu-i anumite oportunitati. Pretul produselor este influentat de costul materiilor prime,al energiei si, in ultimul timp, de chelt pentru reducerea poluarii. Gestionarea optima a resurselor naturale este o problema importanta atit pentru agentii economici cit si pentru organismele de stat.

Monitorizarea tuturor factorilor de micromediu si de macromediu tre sa aiba loc continuu, fiecare componenta a mediului de marketing nu tre rupta din context ci urmarita in interdependenta cu toti ceilalti factori. Urmarirea evolutiilor si tendintelor mediului de marketing este o sacricna dificila dar orice manager stie ca o schimbare majora a oricarui factor poate avea un impact major asupra obiectivelor si planurilor de marketing.

No comments:

Post a Comment